Opracował : mgr Mirosław Musiał
Przewodnik Beskidzki
OPRACOWANO NA PODSTAWIE
- ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU Z DNIA 8 LISTOPADA 2001 ROKU
w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola , szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( DZ.U. Nr 135 z dnia 26 listopada 2001 roku pozycja 1516 )
- ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU Z DNIA 31 GRUDNIA 2002 ROKU
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ( DZ.U. Nr 6 z dnia 22 stycznia 2003 roku pozycja 69 )
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW Z DNIA 6 MAJA 1997 ROKU
w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
Załącznik nr 3 – Szczegółowe zasady organizowania wycieczek oraz zbiorowych imprez turystycznych i sportowych w górach ( DZ.U. Nr 57 z dnia 7 czerwca 1997 pozycja 358 )
I CELE DZIAŁALNOŚCI TURYSTYCZNEJ
Turystyka jest elementem Planu Pracy Szkoły oraz Szkolnego Programu Pracy Wychowawczej . Za realizację odnośnych zapisów w powyższych dokumentach odpowiedzialni są : Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele szkoły.
Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności :
- Poznanie regionu i kraju , jego środowiska przyrodniczego , tradycji, zabytków , kultury i historii .
- Poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego , gospodarczego i kulturalnego.
- Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowawczym.
- Upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody.
- Podnoszenie sprawności fizycznej .
- Poprawę stanu zdrowia dzieci pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie.
- Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku.
- wskazanie wyższości odpoczynku czynnego nad biernym
- akcentowanie zależności między wypoczynkiem czynnym a zdrowiem fizycznym i psychicznym
- Przeciwdziałania patologii społecznej.
- Poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Poznanie zasad odpowiedniego zachowania się w różnych miejscach takich jak:
- środki komunikacji publicznej
- obiekty muzealne
- obiekty przyrodnicze ( Parki Narodowe , lasy)
- kąpieliska i akweny wodne
- tereny górskie
Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach :
- wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania , w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych zwane dalej wycieczkami
- imprezy krajoznawczo – turystyczne , takie jak: biwaki, turnieje
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne , w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych , w tym posługiwania się sprzętem specjalistycznym
- imprezy wyjazdowe – związane z realizacją programu nauczania , takie jak : zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.
II ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
PLANOWANIE WYCIECZKI
- Wychowawcy klas , kierownik świetlicy zgłaszają chęć organizacji wycieczki klasowej, świetlicowej zastępcy dyrektora szkoły do końca września danego roku szkolnego.
- Na podstawie zgłoszeń wychowawców zastępca Dyrektora szkoły opracowuje roczny plan wyciecz
- Plan ten zatwierdza Dyrektor szkoły.
ORGANIZACJA WYCIECZKI
Przed rozpoczęciem wycieczki organizator powinien przedstawić zastępcy Dyrektora jej plan w następujących terminach:
- wycieczka kilkudniowa -- 2 tygodnie przed wyjazdem
- biwak -- 1 tydzień przed wyjazdem
- wycieczki jednodniowe --- 2 dni przed wyjazdem
Plan wycieczki powinien zawierać następujące elementy:
- termin
- trasę
- środki lokomocji
- rodzaj wycieczki ( dydaktyczna, dydaktyczno – turystyczna, turystyczno- krajoznawcza, krajoznawcza)
- zakwaterowanie i wyżywienie
- imienną propozycję opiekunów
- wstępny plan finansowy wycieczki lub imprezy zawierający przewidywane wydatki i źródła ich pokrycia
- regulamin wycieczki ( załącznik nr 1)
Na podstawie planu wycieczki kierownik wycieczki wypełnia:
- w dwóch egzemplarzach kartę wycieczki ( załącznik nr 2 ) , którą otrzymuje od zastępcy dyrektora szkoły.
Do planu i karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników wycieczki ( załącznik nr 3) , która powinna zawierać:
- nazwisko i imię dziecka , klasa
- datę i miejsce urodzenia
- adres zamieszkania
- numerem telefonu do rodziców / opiekunów/
- numerem legitymacji szkolnej.
- Wychowawca klasy zobowiązany jest do sporządzenia listy uczniów pozostających w szkole i dostarczeniu jej do dyspozycji wicedyrektorowi szkoły .
- Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczce , z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych ,odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych , wymaga pisemnej zgody ich rodziców / opiekunów / ( załącznik nr 4 )
- Dokumentacja powinna być sporządzona w dwóch egzemplarzach , z których jeden pozostaje w szkole, drugi zabiera ze sobą kierownik wycieczki , a kopia po powrocie z wycieczki – znajduje się w dokumentacji wychowawcy klasy
- Na wypadek zmiany warunków pogodowych należy mieć przygotowany program zastępczy wycieczki .
- Wszystkie wyjścia i wycieczki powinny być wpisane do zeszytu wyjść .
FINANSOWANIE WYCIECZKI
- Organizator zobowiązany jest sporządzić plan finansowy wycieczki , który określa ogólny koszt wycieczki , koszt jednego uczestnika oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
- Wycieczki mogą być finansowane ze składek uczestników , środków Rady Rodziców lub innych źródeł :
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego
- ze środków przekazanych przez osoby fizyczne i prawne .
- Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów .
- Rodzice , którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce , a następnie deklarację tę wycofali , zobowiązani są do pokrycia strat jakie powstały z tego tytułu.
- Kierownik wycieczki i opiekunowie nie powinni ponosić kosztów udziału w wycieczce.
- Jeżeli wycieczka prowadzona jest przez uprawionego przewodnika to w koszta wycieczki należy wliczyć jego wynagrodzenie.
- Za regulowanie zobowiązań finansowych związanych z wycieczką odpowiada kierownik wycieczki.
- Kierownik wycieczki po jej zakończeniu dokonuje jej rozliczenia.
- Dowodami finansowymi są listy wpłat oraz rachunki ,faktury, bilety wydawane przez uprawnione do tego podmioty gospodarcze. W uzasadnionych wypadkach dowodem mogą być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki i opiekunów.
OBOWIĄZKI OPIEKUNÓW WYCIECZKI
Z pośród opiekunów wycieczki dyrektor szkoły wyznacza osobę , która będzie pełniła funkcję kierownika wycieczki.
I Kierownikiem wycieczki może być osoba , która:
- ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
- jest instruktorem harcerskim
- posiada uprawnienie przewodnika turystycznego , przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
Do obowiązków kierownika należy:
- opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy
- opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie
- zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania w szczególności omawia zasady bezpieczeństwa : na jezdniach ,dworcach kolejowych ,przystankach tramwajowych, w lasach, nad wodą , w miejscach postoju, w czasie podróży , w czasie spacerów po mieście i górskimi szlakami turystycznymi.
- określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu , zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestników wycieczki lub imprezy
- odpowiada za apteczkę pierwszej pomocy
- organizuje transport ,wyżywienie i noclegi dla uczestników
- dokonuje podziału zadań wśród uczestników
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu , rozliczając się z uczniami i ich rodzicami i jeżeli środki pochodziły z Rady Rodziców to rozlicza się z Radą Rodziców
- zabezpiecza powrót uczestników wycieczki do miejsca zamieszkania tzn. określa i informuje rodziców o czasie i miejscu zakończenia wycieczki
- dopilnowuje , by wszyscy uczestnicy wycieczki posiadali niezbędny sprzęt i ekwipunek
- informuje szkolnego inspektora B.H.P o ewentualnych wypadkach , które miały miejsce w trakcie wycieczki
II Opiekunem wycieczki może być każdy nauczyciel albo po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły inna pełnoletnia osoba.
Każdy opiekun zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia o odpowiedzialności opiekunów za powierzonych mu uczniów , uczestników wycieczki .
Oświadczenie jest częścią karty wycieczki , ale może być podpisane również na oddzielnym piśmie. ( załącznik nr 5 )
Do obowiązków opiekunów należy :
- sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami
- współdziałanie z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów , ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
- nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika
Opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzać stan liczebny grupy przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu , w czasie zwiedzania , przejazdu oraz po przybyciu do miejsca docelowego.
- Zobowiązuje się nauczycieli i opiekunów do niepalenia papierosów w obecności dzieci i młodzieży.
III ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków . Ubezpieczeniu tym objęci są wszyscy uczniowie w ramach szkolnego ubezpieczenia grupowego .
Na okres przebywania na wycieczce , organizator może wykupić także ( na prośbę uczestników ) dodatkowa polisę , powodującą podwyższenie ewentualnego odszkodowania.
W przypadku wycieczki zagranicznej niezbędne jest wykupienie dodatkowej polisy obejmującej zwrot kosztów leczenia za granicą.
W wycieczkach turystyczno – krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie , w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie . W związku z tym, lista uczestników wycieczki powinna być skonsultowana z lekarzem lub pielęgniarką szkolną i pisemnie zatwierdzona.
Przy organizacji wycieczek należy przestrzegać zasad ustalania ilości opiekunów :
- wycieczki autokarowe --- 1 opiekun na 15 uczniów
- wycieczki przedmiotowe w miejscu , które jest siedzibą szkoły --- 1 opiekun na 30 uczniów
- wycieczki piesze na terenie miasta z korzystaniem ze środka transportu miejskiego --- 1 opiekun na 15 uczniów
- wycieczki piesze organizowane na terenach Parków Narodowych oraz na szlakach turystycznych leżących powyżej 1000 m npm 1 opiekun na 10 uczniów + górski przewodnik turystyczny ( uczniowie , którzy ukończyli 12 rok życia )
- wycieczki innymi środkami lokomocji - przejazdy kolejowe -- 1 nauczyciel na 9 uczniów
- wycieczki rowerowe --- 1 opiekun na 7 uczniów ( uczniowie, którzy ukończyli 12 rok życia + karta rowerowa )
- wycieczki wysokogórskie --- 1 opiekun na 5 uczniów + górski przewodnik turystyczny ( uczniowie , którzy ukończyli 16 rok życia )
Przy ustalaniu ilości opiekunów należy uwzględnić również ich doświadczenie i umiejętności pedagogiczne , stopień zdyscyplinowania grupy ,wiek, środki transportu , sposób zorganizowania wycieczki
Każdy nauczyciel planujący organizację wycieczki na terenie Parku Narodowego lub Rezerwatu Przyrody powinien wcześniej zapoznać się z regulaminem parku lub rezerwatu i poinformować o nich uczestników wycieczki .
Nauczyciele, którzy w ramach wycieczki szkolnej planują korzystanie przez uczestników wycieczki z kąpielisk i basenów , powinni:
- zapoznać się z przepisami tych obiektów -- regulaminami kąpieliska lub pływalni ( załącznik nr 6 ) i egzekwować ich przestrzeganie
- uzgodnić z kierownikiem kąpieliska lub pływalni warunki i sposób korzystania z kąpieliska lub pływalni zapewniając bezpieczeństwo uczestnikom
- stosować regulamin kąpieli i plażowania ( załącznik nr 7 )
SZCZEGÓŁOWO , WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W GÓRACH , PŁYWAJĄCYCH , KAPIĄCYCH SIĘ I UPRAWIAJĄCYCH SPORTY WODNE OKREŚLA ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW Z DNIA 6 MAJA 1997 ROKU ( DZ. U. NR 57 POZ. 358 )
Opiekun grupy obowiązany jest sprawdzać stan liczbowy grupy przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu , w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do miejsca docelowego!!!!
Przepisy zabraniają prowadzenia wycieczek z dziećmi i młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
W PRZYPADKU ZAGINIĘCIA ------ UCZEŃ ( UCZNIOWIE ) POZOSTAJĄ BEZWZGLĘDNIE W MIEJSCU ZAGINIĘCIA
- Miasto – uczeń zna miejsce postoju , plan dnia , zawiadamiamy policję , dyrektora szkoły , rodziców
- Szlak turystyczny – uczeń wie , dokąd idziemy, zna kolor szlaku i docelowe schronisko ( miejsce ) , zawiadamiamy GOPR , dyrektora szkoły , rodziców
PODCZAS WYCIECZEK SZKOLNYCH NALEŻY PRZESTRZEGAĆ NASTĘPUJĄCYCH ZALECEŃ:
- WYCIECZKI AUTOKAROWE
POJAZD PRZEWOŻĄCY zorganizowaną grypę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat , oznakowany jest z przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej.
W warunkach niedostatecznej widoczności tablice powinny być oświetlone chyba , że są wykonane z materiały odblaskowego. Kierujący tym pojazdem jest zobowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania i wysiadania dzieci i młodzieży.
Kierowca posiada potwierdzenie sprawności technicznej pojazdu , apteczkę pierwszej pomocy i gaśnicę Kierowca może jechać maksymalnie 8 godzin, w rytmie 4 godziny jazdy – godzina odpoczynku ( Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o zmianie ustawy -- Prawo o ruchu drogowym Dz.U. 129 poz. 1444 )
- opiekun musi przebywać ze swoją grupą w pojeździe , nie wolno rozdzielać grupy na dwa lub więcej pojazdów
- ilość uczestników wycieczki nie może przekraczać ilości miejsc siedzących w pojeździe
- przejście w autokarze musi być wolne
- opiekunowie zajmują miejsca przy drzwiach oraz w części środkowej autokaru
- uczniowie sprawiający trudności wychowawcze oraz źle znoszący podróż siedzą przy opiekunach
- należy zabronić w czasie przejazdu : spacerowania po autokarze , podnoszenia się ze swoich miejsc , siedzenia tyłem , na oparciu oraz jedzenia
- kierownik wycieczki powinien dysponować apteczką pierwszej pomocy
- bagaż uczestników powinien być umieszczony w bagażniku i na półkach
- przerwy dla zapewnienia odpoczynku i załatwienia potrzeb fizjologicznych należy organizować tylko na terenie specjalnych parkingów
- w czasie postoju należy zabronić wchodzenia na jezdnię i jej przekraczania
- po każdej przerwie organizator sprawdza obecność uczestników
- PRZEJAZDY POCIĄGAMI
- opiekun musi przebywać z grupą w wagonie , nie wolno rozdzielać grupy na dwa lub więcej wagonów , w tym celu wskazane jest dokonywanie wcześniejszej rezerwacji miejsc lub przedziałów
- zasady rozmieszczani uczniów i bagażu oraz zapewnienie środków pierwszej pomocy ---jak w przypadku przejazdu autokarem
- należy zabronić uczniom opuszczania wagonu i wychylania się przez okna
- w czasie postoju pociągu uczniowie powinni znajdować się na swoich miejscach siedzących
- bilety na przejazd wraz z zaświadczeniem o przejeździe grupowym oraz legitymacje szkolne uczestników powinien posiadać kierownik wycieczki
- ZASADY PORUSZANIA SIĘ Z GRUPĄ W MIASTACH
- przed rozpoczęciem zwiedzania obiektu lub miasta , każdy uczestnik musi być poinformowany o harmonogramie wycieczki adresie / miejscu / pobytu docelowego , aby w razie zgubienia się potrafił dotrzeć do miejsca zbiorki
- w trakcie pieszego poruszania się z grupą w terenie miejskim opiekunowie powinni tak podzielić obowiązki , by jeden z nich znajdował się na czele grupy i kierował nią , a drugi idąc na końcu zamykał ją
- opiekun zamykający grupę nie może dopuścić , by któryś z uczniów pozostał za nim
- obaj opiekunowie powinni poruszać się w granicach wzajemnego kontaktu wzrokowego , aby zapobiec zbytniemu rozciągnięciu grupy
- prowadzenie grup po ulicach ,drogach i terenach publicznych powinno odbywać się zgodnie z przepisami ruchu drogowego
- szczególną ostrożność należy zachować przy przechodzeniu z grupą przez jezdnię , należy pamiętać , że przechodzenie powinno
- odbyć się w taki sposób , by cała grupa przekroczyła jezdnię razem
- w przypadku korzystania ze środków komunikacji miejskiej należy zadbać , by wszyscy uczestnicy wycieczki :
- znajdowali się w jednym pojeździe lub w jednej jego części ( dotyczy pociągu , tramwaju ,metra )
- znali nazwę przystanku , na którym grupa będzie wysiadać
- znali orientacyjny czas przejazdu lub ilość przystanków do przejechania
- posiadali ważne bilety na przejazd
UWAGA !!!
W ciągu ostatnich kilku lat , władze niektórych miast wprowadziły obowiązek korzystania z usług miejscowych przewodników w trakcie ich zwiedzania . Fakt ten należy uwzględnić przygotowując wycieczkę szkolną.
IV POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba
- Jeżeli wycieczka ma odbyć się podczas planowanej lekcji danego przedmiotu , należy zgłosić zamiar wyjścia poza teren szkoły i odnotować wyjście na wycieczkę w dzienniku lekcyjnym i w specjalnym zeszycie wycieczek.
- Uczniowie którzy nie uczestniczą w wycieczce powinni mieć zajęcia lekcyjne z inną klasą , imienny wykaz uczniów przygotowuje wychowawca klasy , a podział dokonuje osoba upoważniona przez dyrektora szkoły.
- Jeżeli nie zostaną spełnione wszystkie wymogi organizacyjne dotyczące wycieczki , dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba może nie udzielić zgody na przeprowadzenie wycieczki .
- Wszystkie pisma wysłane w sprawie wycieczki powinny być podpisane przez kierownika wycieczki i zatwierdzone przez dyrektora szkoły.
- Sprawy nieuregulowane niniejszymi przepisami i zasadami rozstrzyga się na podstawie Statutu Szkoły oraz innymi przepisami wyższego rzędu.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
Załączniki :
- Regulamin wycieczki
- Karta wycieczki
- Lista uczestników wycieczki
- Pisemna zgoda rodziców / opiekunów /
- Oświadczenie opiekunów w sprawie bezpieczeństwa uczniów
- Ogólny regulamin kąpieliska - pływalni
- Regulamin kąpieli i plażowania
OPRACOWAŁ:
mgr Mirosław Musiał
Przewodnik Górski Beskidzki
Styczeń 2005
ZAŁĄCZNIK NR 1
REGULAMIN WYCIECZKI
Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze , może mieć również wpływ na bezpieczeństwo innych osób . Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest :
- Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
- Stosować się do poleceń ,zakazów i nakazów wydawanych przez opiekunów lub przewodników
- Nie oddalać się od grupy bez uprzedniego zgłoszenia opiekunowi i uzyskania od niego odpowiedniego zezwolenia.
- Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w miejscach , w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
- Kulturalnie odnoście się do opiekunów , kolegów i innych osób.
- Traktować z należytym respektem obiekty zabytkowe i eksponaty muzealne..
- Nie śmiecić , nie niszczyć zieleni , nie płoszyć zwierząt.
- W czasie trwania wycieczki należy dbać o dobre imię własne i szkoły.
- Wszystkie zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo uczestników należy zgłaszać opiekunom.
- Za sporządzone zniszczenie lub uszkodzenie sprzętu uczestnik ponosi koszty.
- W miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem. Przestrzegać godzin ciszy nocnej.
- Za nieprzestrzeganie regulaminu uczeń może być ukarany zgodnie z przepisami statutu szkoły.
ZOBOWIĄZANIE
Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wycieczki , co potwierdzam własnym podpisem.
Lp Nazwisko i Imię ucznia Zobowiązuję się do przestrzegania regulaminu wycieczki
ZAŁĄCZNIK NR 2
KARTA WYCIECZKI / IMPREZY /
Cel i założenia programowe wycieczki ( imprezy )
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trasa wycieczki ( imprezy )
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Termin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ilość dni . . . . . . . . . . . . . . . . . klasa / grupa / . . . . . . . . . . . . .
Liczba uczestników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kierownik ( Imię i Nazwisko ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Liczba opiekunów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Środek lokomocji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży
Opiekunowie wycieczki / imprezy / ( Imiona i Nazwiska oraz podpisy )
Kierownik wycieczki / imprezy /